Δεν υπάρχει τίποτα κοινότυπο στη διαπίστωση ότι ο αθλητισμός έχει εμπορευματοποιηθεί πλήρως. Οι σύλλογοι δεν έχουν γίνει παρά εμπορικοί οργανισμοί, όπου ο κυριότερος σκοπός τους είναι η παραγωγή κέρδους. Το θετικό ισοζύγιο στο τέλος της χρονιάς είναι αυτό που κάνει μια ομάδα επιτυχημένη. Δεν υπάρχει καμιά έκπληξη στο ότι κάθε ομάδα ρίχνει μεγάλο βάρος στην ανάπτυξη του μάρκετινγκ της και οι μπουτίκ των Π.Α.Ε. μοιάζουν με τα μεγάλα καταστήματα στα οποία μπορείς να βρεις τα πάντα μέσα.
Αυτό που προκαλεί έκπληξη και αποτελεί τραγική συγχρόνως διαπίστωση είναι το πόσο οι σύνδεσμοι έχουν αρχίσει να μοιάζουν στις ανώνυμες εταιρίες. Το πόσο το οπαδικό κίνημα έχει απορροφήσει τις εμπορευματικές λογικές και πρακτικές!
Άλλοι σύνδεσμοι έχουν αλλοτριωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό, άλλοι βρίσκονται καθ΄οδόν, ενώ άλλοι σε μικρότερο βαθμό. Όλοι δείχνουν ν΄ ακολουθούν την νέα τάξη της μόδας της εμπορευματοποίησης σ΄ ένα ταξίδι χωρίς επιστροφή. Μερικοί σύνδεσμοι έχουν δημιουργήσει ξεχωριστές οπαδικές μπουτίκ με μοναδικό σκοπό να πουλάνε προϊόντα, σ΄άλλους οι αγοραπωλησίες γίνονται εντός του συνδέσμου, ενώ αρκετοί πια κάνουν οn line πωλήσεις εκμεταλλευόμενη την ανάπτυξη του ίντερνετ.
Το οπαδικά παράγωγα από ένα απλό μπλουζάκι που ήταν κάποτε, το οποίο λειτουργούσε κυρίως ως έκφραση των ιδίων των μελών του συνδέσμου, ως γνωστοποίηση του συνδέσμου στον έξω από τους τοίχους του συνδέσμου κόσμο και κατά τρίτον για να βγει το "νοίκι", έχουν διογκωθεί πια σε τεράστιο βαθμό. Το οπαδικό μάρκετινγκ διαθέτει τεράστια γκάμα προϊόντων για όλα τα γούστα και όλα τα βαλάντια. Κοντομάνικα μπλουζάκια και σορτσάκια για το καλοκαίρι, φούτερ και φόρμες για το χειμώνα, μπουφάν με κουκούλα ή χωρίς, μεγέθη για όλους τους σωματότυπους, σε διάφορα σχέδια και χρώματα, ρούχα για μικρά παιδιά, για νέους, για ενήλικες, κανείς δεν μοιάζει να μένει απ΄έξω. Κασκόλ, αναπτήρες, τασάκια, μπρελόκ, ρολόγια τοίχου, στυλό, κρασιά, λαμπάδες για το Πάσχα, πετσέτες για τη θάλασσα, μπουρνούζια για το μπάνιο, ομπρέλες για τη βροχή, οτιδήποτε χρειάζεται ένα σπίτι θα το βρείτε στους 4 τοίχους του συνδέσμου.
Μπορείς να πληρώσεις τοις μετρητοίς αλλά γίνονται και ευκολίες πληρωμής (πιστωτικές κάρτες, δόσεις). Φυσικά οι λιγότερο ανυπόμονοι μπορούν να περιμένουν και τις εκπτώσεις στο τέλος της χρονιάς. Οι σύνδεσμοι κάνουν και προσφορές βλέπετε, πρέπει να ξεμπερδέψουν με το στοκ που τους έχει απομείνει στις αποθήκες. Όπως κάθε σοβαρή επιχείρηση έτσι και κάθε σύνδεσμος που σέβεται τον εαυτό του πρέπει κάθε χρονιά ν΄ ανανεώνει το στόλο των προϊόντων του με νέα είδη έτοιμα να κεντρίσουν το αγοραστικό ενδιαφέρον των οπαδών - φιλάθλων - πελατών - καταναλωτών.
Περιττό να πούμε βέβαια ότι αρκετές φορές μεγάλο μέρος των χρημάτων από τις πωλήσεις δεν καταλήγουν στο σύνδεσμο και τις ανάγκες του, αλλά στις τσέπες και τις ανάγκες ορισμένων καλοθελητών συνδεσμιτών.
Για να διαχωρίσουμε τη θέση μας από τα σημάδια των καιρών, θεωρούμε την οπαδική ταυτότητα και την εμπορευματοποίηση καταστάσεις και έννοιες ασυμβίβαστες. Δύο εχθρικές πλευρές όπου η μια δεν μπορεί να συνυπάρχει με την άλλη. θεωρούμε πως τ΄ όνομα, το σήμα, τα χρώματα, οι ιδέες, τα ιδανικά δεν μπορούν να παραδίδονται στην εμπορευματική χρήση, ως μέσα για την επίτευξη κέρδους, να μετατρέπονται σε ψυχρά αντικείμενα προς πώληση για εξυπηρέτηση αλλότριων ή μη σκοπών και τρίτων .
Αν οι οπαδοί, οι σύνδεσμοι χρειάζονται χρήματα για τις ανάγκες τους αυτά θα πρέπει να προέρχονται από την άμεση εισφορά των μελών, το μπαρ και όχι από χρησιμοθηρική εκμετάλλευση των πιστεύω τους. Απαραίτητη προϋπόθεση βέβαια ο διαρκείς έλεγχος από τα ίδια τα μέλη και όχι από ιεραρχικές δομήσεις, όπως ντεμέκ προεδρεία και συμβούλια, για το που πάνε τα λεφτά έτσι ώστε να μην δημιουργούνται ατασθαλίες.
Έτσι καλούμε τον κάθε οπαδό, φίλαθλο, να μποϋκοτάρει τις οπαδικές μπουτίκ , τα συνδεσμικά προϊόντα, τις εμπορευματικές λογικές που δηλητηριάζουν και αλλοτριώνουν το οπαδικό κίνημα. Ο καθένας αν θέλει μπορεί να φτιάξει το δικό του μπλουζάκι, κασκόλ... είναι αρκετά εύκολο, υπάρχουν πάμπολλοι τρόποι που μπορείς να τυπώσεις το οτιδήποτε, με λίγα χρήματα.
ΟΧΙ ΣΤΟ ΜΟΝΤΕΡΝΟ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ! ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΜΟΝΤΕΡΝΟ ΟΠΑΔΟ! ΟΧΙ ΣΤΑ ΟΠΑΔΙΚΑ ΣΟΥΠΕΡMARKET!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου